- Openbare laadpalen in de vier grote steden van Nederland kennen flink uiteenlopende tarieven.
- Utrecht is het duurst van de vier, terwijl Rotterdam meer dan de helft goedkoper is, blijkt uit analyse van financiële vergelijker PriceWise.
- Het kan in sommige gevallen zelfs goedkoper zijn om de elektrische auto aan de snellader te hangen.
- Lees ook: Chinese elektrische auto’s zouden de Europese markt flink opschudden: tot nu toe komt daar weinig van terecht
Net als bij het volgooien van een benzineauto, is het ook steeds belangrijker om te weten waar je je elektrische auto kunt opladen. Het kan flink wat geld schelen.
Naast de verschillende tarieven van de aanbieders, blijkt dat het ook afhangt in welke stad je een elektrische auto aan de laadpaal hangt.
Prijsvergelijker Pricewice maakte een analyse van tarieven van openbare laadpalen in de vier grote steden van Nederland. Een van de conclusies is dat het voor Utrechtenaren goedkoper is om naar Rotterdam te rijden en daar te laden en daarna weer terug te keren. Een kWh laden aan een AC-lader is in Utrecht namelijk bijna 2,5 keer duurder dan in Rotterdam.
Uit de analyse bleek ook dat er binnen de steden grote verschillen in de tarieven zijn. In Amsterdam werkt men met in totaal acht verschillende prijzen, en in Rotterdam worden er maar twee gebruikt.
Aangezien het hier om gemiddelden gaat, is het volgens Pricewise verstandig om van te voren even te kijken welke aanbieders en laadpalen er op een bestemming te vinden zijn. Vervolgens kunnen de tarieven naast elkaar gelegd worden. Uit de analyse blijkt bijvoorbeeld ook dat in Amsterdam voor 30 cent per kWh (ex BTW) geladen kan worden bij een snellader.
Dat laden bij een snellader soms goedkoper kan zijn dan een openbare laadpaal, geldt vooral voor diegenen die in Utrecht moeten zijn of daar wonen. Snelladen bij een station van bijvoorbeeld FastNed is in veel gevallen zo'n 10 cent per kWh goedkoper.
Nu moet er wel een kanttekening bij de analyse worden geplaatst, want bijvoorbeeld Amsterdam evalueert per kwartaal de prijzen voor openbare laadpalen. De tarieven die voor het tweede kwartaal van dit jaar moeten gelden, zijn nog niet bekend.
Utrecht werkt sinds kort ook met aanpassingen per kwartaal en heeft relatief hoge prijzen, omdat de gemeente de hogere kosten met terugwerkende kracht verwerkt. Ook hierbij geldt dat de nieuwe tarieven voor het tweede kwartaal nog niet bekend zijn.
Een woordvoerder van de gemeente Utrecht geeft tegenover RTL Nieuws aan dat het de bedoeling is dat de tarieven gaan dalen, aangezien de energieprijzen dat ook doen. Rotterdam en Den Haag werken nog met tarieven voor openbare laadpalen op jaarbasis.